Onze financiën

Onze financiën

Zo zien wij het MORGEN!

De financiële situatie van de gemeente is stabiel. Er is een juiste balans in de leningenportefeuille en de algemene reserves. De gemeente staat open voor ( burger) initiatieven en is bereid hierin te investeren onder het motto “Goede plannen verdienen veel geld”. De gemeentebegroting gaat hand in hand met een gezonde economie. De focus ligt niet alleen meer puur op de begroting en de euro’s, maar vooral op het bouwen van een eerlijke, fatsoenlijke en duurzame samenleving waar voor iedereen een plaats is. Nieuwe welvaart en nieuwe banen gericht op een brede welvaart is het kompas.

Vandaag!

• Aanjaaggeld d.m.v. cofinanciering bij subsidietrajecten;
  • Strategische aankopen doen bijvoorbeeld om woningbouw een impuls te kunnen geven en/of om natuurdoelen te realiseren, bijvoorbeeld de realisatie van een park of de aanleg van een herdenkingsbos, en om knelpunten, zoals rotte appels in een dorpscentrum, op te lossen;
  • Groen – net als bruggen en lantaarnpalen – in de begroting opnemen als investering en niet alleen als een onderhoudspost (daarmee creëren we financiële ruimte);
  • Bij aanbestedingen sturen op circulariteit;
  • Niet sturen op lening plafond, maar op begrotingsevenwicht, geen beperking voor investeringen die zich binnen 15 jaar terugverdienen.