Onze economie

Onze economie

Zo zien wij het MORGEN!

De inwoners van Oude IJsselstreek en de nieuwkomers van 2030 treffen een vooruitstrevende en actieve gemeente aan die groeit naar 50.000 inwoners. Een duurzame inclusieve gemeente met veel groen en waar het goed wonen, werken en recreëren is. De gemeente biedt veel ruimte voor sport en cultuur en een bloeiend verenigingsleven. Het is goed gesteld met de werkgelegenheid waarbij de gemeente vooroploopt met het geven van baangaranties en inkomen.

Duurzaamheid

De aarde warmt op, ons klimaat verandert. De gemeente Oude IJsselstreek is verbonden aan het Akkoord van Groenlo. We streven naar een energie-neutrale Achterhoek in 2030. Initiatieven, zoals windturbines en zonneparken, zijn de afgelopen jaren opgestart en een aantal is ook al gerealiseerd. Bij PvdA Oude IJsselstreek staat duurzaamheid al heel lang hoog op het lijstje. Omdat we altijd toekomstgericht zijn. Omdat we willen dat ook de volgende generatie verzekerd is van een leefbare aarde, een leefbaar Nederland en een leefbaar Oude IJsselstreek. Dat vraagt om investeringen, die ook onze eigen inwoners ten goede komen. We staan voor een eerlijke en sociale samenleving, ook op het gebied van duurzaamheid. Wat gaan we doen om onze ambities en doelen te bereiken? Door verder te kijken dan de aanleg van zonneparken of het plaatsen van windturbines.

Duurzaamheid

• Opzetten van een eigen energieleverancier; zodat lokaal en regionaal opgewekte energie terecht komt in onze gemeenschap tegen eerlijke prijzen. Een energieleverancier waar al onze inwoners terecht kunnen en die rekening houdt met de financiële situatie van een inwoner. Inwoners die hun huis willen verduurzamen kunnen kant-en-klare pakketten afnemen, waar aanvraag van subsidie tot uitvoering in zit;
  • Zonneparken en windturbines met een goede landschappelijke inpassing kunnen bijdragen aan de betaalbaarheid van energie in onze kernen, met als uitgangspunt lokaal eigenaarschap;
  • Duurzaamheid leidt tot nieuwe banen, bijvoorbeeld maatschappelijke banen zoals parkbeheerders op zonneparken en banen bij onze eigen op te richten energieleverancier;
  • Zonnepanelen op parkeerplaatsen, gemeentelijke gebouwen en kantoren;
  • Gemeente als voorbeeld; eigen organisatie gericht op duurzaamheid en in elk beleid zijn duurzaamheid en circulariteit bepalende criteria;
  • Naast zonne- en windenergie ook aandacht voor alternatieven zoals waterstof;
  • Vrijkomende materialen uit de openbare ruimte (regionaal) bijeenbrengen op het regionale bedrijvenpark A18 in een materialendepot en beschikbaar houden voor hergebruik.

Recreatie en toerisme

De gemeente Oude IJsselstreek heeft op recreatief gebied al veel te bieden: meerdere bossen zoals de Paasberg, Idinkbos, Engbergen en de Vennebulten, met prachtige fietspaden door deze bossen en langs de IJssel en veel horeca zoals Landfort en DRU-IP.

PvdA Oude IJsselstreek gaat voor een levendige Oude IJsselstreek vol recreatiemogelijkheden. Dit trekt toeristen uit binnen- en buitenland aan en geeft een belangrijke impuls aan onze lokale economie: inkomsten voor ondernemers en voor de gemeente (toeristenbelasting), maar bovenal banen voor veel inwoners. Op het gebied van recreatie staat PvdA Oude IJsselstreek daarom voor lef en voor grootse, realistische en innovatieve ideeën.

Recreatie en toerisme

• Europese mogelijkheden: subsidies, EU-regio;
  • Stimuleringsfonds startende, innovatieve ondernemers in deze sector voor ontwikkelingen zoals tiny houses;
  • Ontwikkeling van de Oude IJssel en de gebieden rondom de Oude IJssel;
  • Hotel en Depotmuseum DRU-IP.

Oude IJsselstreek als dé werkgever in 2025

Als gemeente en als regio kenmerken we ons door de smart industry, door hard werken, door doen. Daarnaast staan we als gemeente ook voor de nodige uitdagingen. Langzaam beginnen de arbeidstekorten zichtbaar te worden. In de zorg en bouw groeien deze tekorten de aankomende jaren tot schrikbarende hoogtes. Om ervoor te zorgen dat ontwikkelingen in o.a. duurzaamheid, recreatie en wonen ook daadwerkelijk succesvol worden zijn arbeidskrachten nodig die deze ontwikkelingen kunnen dragen. Daarom moeten inwoners en ondernemers in onze gemeente (en daarbuiten) voorbereid en opgeleid worden voor de banen en kansen van de toekomst.

Wij zijn voor een actief vestigingsbeleid voor nieuwe bedrijven (lees werkgelegenheid), maar ook voor blijvende aandacht voor de bedrijven die er al zijn. Hofskamp en de Rieze zitten straks vol. We moeten slim nadenken over hoe verder: doen we dat op de zelfde plek of creëren we een heel nieuw industrieterrein voor de toekomst? Daarnaast zullen bedrijven en delen van bedrijfsterreinen mogelijk verplaatst en herbestemd worden. Ook deze ontwikkeling vraagt om goede ruimtelijke industrieoplossingen voor de toekomst.

Oude IJsselstreek als dé werkgever in 2025

• Ruime opleidingsmogelijkheden voor inwoners met een laag inkomen;
  • In het onderwijs worden kinderen van jongs af aan in contact gebracht en geïnspireerd door de smart industry, bijvoorbeeld in technieklokalen;
  • Samen met ondernemers het Startpakket Achterhoek ontwikkelen. We zorgen samen met ondernemers het eerste jaar voor een huis (bijvoorbeeld Tiny House), werk voor de nieuwe inwoners, fietsen, netwerkbijeenkomsten en een Achterhoek cursus;
  • We blijven strijden voor goede verbindingen binnen Oude IJsselstreek en met onze gemeente: bussen in kernen, fietsroutes, een betere treinverbinding;
  • Samenwerking en afstemming met buurgemeenten op gebied van bedrijven(terreinen).