Door De Redactie op 31 augustus 2015

Werkbezoek Kamerlid Henk Leenders

Donderdag 23 juli j.l. kwam Tweede Kamerlid Henk Leenders op werkbezoek in de Achterhoek en Liemers.  Henk Leenders is woordvoerder natuur en ik had hem uitgenodigd om een aantal bedrijven te bezoeken die ondernemen combineren met extra aandacht voor natuur & milieu. Bij het werkbezoek waren ook lokale PvdA-ers en vertegenwoordigers van natuurorganisaties aanwezig .

We hebben eerst een bezoek gebracht aan het vleesveebedrijf van Jos Bolk in Aerdt die de natuur in uiterwaarden beheert. Daarna zijn we langs de drukte van de Zwarte Cross naar Lievelde gereden voor een rondleiding op biologisch melkveebedrijf Arink. Het laatste bedrijf wat we bezochten lag uiteraard in de gemeente Oude IJsselstreek. Leon Masselink van Wijngaard ’t Oerlegoed in Gendringen vertelde ons over zijn wijnen die al aardig wat prijzen in de wacht hebben gesleept. Verder heeft tuin- en landschapsontwerper Nico Wissing een presentatie gegeven over duurzaam ondernemen.

Tot slot hebben we gesproken met een aantal boeren uit de gemeente die door Haagse plannen betreffende de fosfaatrechten in de problemen zouden gaan komen. Grondgebonden familiebedrijven die geen bijdrage leveren aan het fosfaatoverschot omdat ze genoeg eigen grond hebben voor hun mestafzet zouden hierdoor de dupe worden van bedrijven die alleen stallen gebouwd hebben met honderden koeien zonder de benodigde hoeveelheid grond. Omgekeerde wereld. Henk Leenders gaf aan dat hij hun zorgen zeker mee zou nemen naar Den Haag.

Het is altijd goed om kamerleden kennis te laten maken met een gebied. Dat bleek ook na het werkbezoek. Begin augustus stuurde de Bomenstichting een brief naar het ministerie in verband met zorgen om de kap van 150 bomen in de gemeente Oude IJsselstreek voor de 380 kV hoogspanningslijn tussen Doetinchem en Wesel. Terechte zorgen. Moet namelijk toch niet zo zijn dat door die masten het landschap ook nog even extra te grazen genomen gaat worden. Na contact met Henk Leenders en woordvoerder Albert de Vries zijn hierover dan ook kamervragen gesteld.

Anna-Lena Hedin-Penninx

Statenlid PvdA Gelderland