Vragen veiligheid Oost-Nederland

18 februari 2023

De PvdA Oude IJsselstreek heeft vragen gesteld omdat door de beslissing van de politiechef Oost-Nederland en de hoofdofficier van Justitie Oost-Nederland besluiten zijn genomen die de veiligheid van onze inwoners maar mogelijk van heel Oost-Nederland kunnen treffen. Dit baart ons zorgen.

Schriftelijke vragen aan de portefeuillehouder veiligheid/college van burgemeester en wethouders.
Op grond van artikel 33 van het Reglement van Orde.
Ingediend; 17-02-2023.
Vragensteller: Fractie PvdA, Doke Tempels.
Onderwerp: Selectiviteitskader.

1. TOELICHTING
Vernomen o.a uit de pers (De Gelderlander) dat er door de Politie Oost Nederland en het Openbaar Ministerie Oost Nederland een selectielijst is geschreven. Het zogenoemde Selectiviteitskader.
Lees hier het bericht van De Gelderlander.
Door onder andere de te beperkte beschikbare opsporing en vervolging capaciteit, wordt er geselecteerd in de oppak (Politie) en vervolging (OM) in de Veel Voorkomende Criminaliteit (VVC).

Boven op de al eerder 1200 politierechter zaken (ook veelal VVC-zaken) die reeds zijn geschrapt door het OM, waardoor deze slachteroffers geen recht is gedaan, wordt nu door het de politie en het OM bepaald, als er een ‘geringe impact is op slachtoffers en samenleving’, dat deze zaken niet meer, als vanzelfsprekend, worden opgepakt. Juist de VVC zijn de zaken waarvan onze inwoners het meest last zullen hebben en waar het politieteam Achterhoek West op moet kunnen investeren, worden nu mogelijk terzijde geschoven en daardoor geen recht gedaan aan de slachtoffers/benadeelden/aangevers.
Burgemeesters blijven meebepalen wat in hun gemeente lokaal moet worden opgepakt aldus het OM en de Politie Oost Nederland.

Wat vindt de portefeuillehouder;

1. Van deze “lijst “en hoe denkt hij als gezagsdrager nog invloed te kunnen hebben op de aanpak/ inzet/ van de politie in de VVC-zaken, die inwoners kunnen raken en waarvan het OM en de Politie Oost Nederland heeft geconcludeerd dat hun bepalen welk feit wel of geen impact heeft op onze inwoners. Ook als daarin wordt verzocht in de lokale Driehoek (Burgemeester/ Politie/ OM)?

2. Nu er mogelijk geen recht kan worden gedaan aan slachtoffers/ benadeelden/ aangevers die mogelijk fysiek of materieel gedupeerd worden door de VVC. En de kans op eigen rechter spelen kan gaan toenemen?

3. Hoe zich dit selectiviteitskader, met het eerder door de raad ingestemde, integraal veiligheidsbeleid 2023- 2026 gaat verhouden?

4. Van de mogelijke toenemende druk, die door deze keuzes, op het vlak van zorg en veiligheid en het sociaal domein ongetwijfeld zal gaan toenemen, daar het OM van mening is dat er meer oplossing in deze sectoren moet worden gezocht ?

5. Van het voornemen om samen met de andere Achterhoeks/ regionale burgemeesters zich hiertegen te verzetten, om de veiligheid van meer dan 400.000 inwoners (CBS 2019) in de Achterhoek beter te kunnen waarborgen voor nu en de toekomst?

Mvg, Fractie PvdA.