Verkeerssituatie Etten/Terborg

23 april 2023
PvdA heeft zorgen over de veiligheid voor de weggebruikers Etten/Terborg.
Om onze inwoners zo veilig mogelijk deel te laten nemen aan het verkeer op de vernieuwde weg door Etten en Terborg hebben enkele partijen om extra maatregelen gevraagd. De PvdA heeft duidelijk gemaakt waarom wij deze motie mede indienen.
Het is de PvdA namelijk uit het hart gegrepen én het sluit naadloos aan op dat wat we in het coalitieprogramma hebben afgesproken: “Onderzoeken en waar mogelijk over gaan tot het weren van vrachtverkeer uit de dorpskernen”. Die kans doet zich nu voor en wat ons betreft moeten we er alles aan doen om bij gebruik van de weg de veiligheid zo optimaal mogelijk te laten zijn. Het vrachtverkeer weren uit deze nieuwe straat helpt daar zeer zeker bij en zal letsel of erger voorkomen.
In de motie wordt de wethouder gevraagd na afronding van de reconstructie zorg te dragen voor handhaving op de 30km snelheid. Politie en BOA kan pas handhaven als de weg voldoet aan de voorwaarden van een 30km zone. Dat betekent dat er eerst een meting moet worden gedaan of er niet meer dan 20% te hard rijdt. Als blijkt dat 20% te hard rijdt kan en mag de Politie / BOA niet handhaven want dan is het wegvak onvoldoende ingericht en moeten er alsnog aanpassingen komen.
PvdA vraagt: Gaat het college ervoor zorgen dat de handhaving adequaat kan worden uitgevoerd; inclusief meting vooraf?
Onze aanvulling op deze motie is ook dat de opgedane praktijkervaring van monitoring en metingen, heel goed gebruikt kan worden als input voor het nog op te stellen Verkeers-en Vervoersplan. Met die opgedane ervaringen kan hopelijk snel worden overgegaan tot maatregelen waarbij het vrachtverkeer uit alle dorpen in onze gemeente geweerd kan worden.