Door Anita Nijland op 31 maart 2015

PvdA Achterhoek ongerust over banen verzorgenden bij Sensire

Vorige week was er in de krant te lezen dat er 600 banen op de tocht lijken te staan bij Sensire.  Het werk neemt af en zal nog verder afnemen de komende jaren is de boodschap van Sensire en van de zorgverzekeraars. De verzorgenden is verteld dat ze zich kunnen laten omscholen of kiezen voor een ZZP constructie. Na de ontslaggolf van huishoudelijke hulpen ongeveer 2 jaar geleden, is dit opnieuw reden voor grote zorg.

Een zorg voor de verzorgende die belangrijk werk doen en juist de komende jaren hard nodig zijn. En een zorg voor de cliënten die nu al met veel wisselende gezichten te maken hebben, terwijl een vertrouwd gezicht erg belangrijk is als je hulp nodig hebt.

Naar aanleiding van het krantenbericht hebben de Achterhoekse zorg woordvoerders samen met Anna Lena Hedin van de PvdA Statenfractie en Tweede Kamerleden John Kerstens en Otwin van Dijk een aantal acties ondernomen.

Er zijn Kamervragen gesteld door John en Otwin en er is vorige week met een aantal verzorgenden uit de Achterhoek en met Sensire gesproken. Ook heeft Elvira Schepers van de PvdA Winterswijk raadsvragen gesteld over dit onderwerp.

Voor de PvdA spelen er 2 belangrijke vragen op dit moment: Is er sprake van een schijnconstructie? Met andere woorden; worden de verzorgenden die in een ZZP constructie komen vervolgens weer ingehuurd door Sensire?

De tweede vraag is in hoeverre is er sprake van dwang? Hebben de verzorgenden keus en wat gebeurt er als ze niet kiezen voor het ZZP’er schap.

Wat de PvdA betreft zijn schijnconstructies in ieder geval niet acceptabel, zeker niet onder dwang. Of daar hier sprake van is, moet nog blijken. De komende weken zullen meer duidelijkheid geven.

Naar aanleiding van het bovenstaande hebben de PvdA Tweede-Kamerleden John Kerstens en Otwin van Dijk inmiddels kamervragen gesteld aan staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid.

Heeft u vragen of informatie over het bovenstaande, laat het ons weten ombudsteampvdaoudeijsselstreek@gmail.com

Anita Nijland

Woont in: Ulft Krijgt energie van: positief ingestelde mensen, doeners Sterk in: organiseren, motiveren, bestuur Motto: relativeren, bezig houden met de dingen in het leven die er echt toe doen Vrije tijd: gezin, politiek, filmhuis, computers, muziek, films, vrijwilligerswerk Fijnste plek in de Oude IJsselstreek: thuis, in ons tuinhuis Lid van de PvdA sinds: 1985

Meer over Anita Nijland