1 oktober 2020

‘Aantal goede voornemens, maar weinig daadkracht’ – Eerste reactie begroting 2021

‘Op een aantal fronten goede voornemens, maar nog weinig daadkracht’

Eerste reactie van de PvdA Oude IJsselstreek op de begroting 2021.

De PvdA is het eens met het college om de ‘begrotingsdoctrine’ (totale schulden terug naar 110 miljoen euro en het opbouwen van een eigen vermogen tot 29 miljoen euro) los te laten.

Dit is ook geheel in de lijn met dat wat het kabinet doet. Het kabinet verbindt daar echter voorwaarden aan. De investeringen, die betaald worden uit het eigen vermogen en leningen, moeten in ieder geval de economie vernieuwen, de duurzaamheid en nieuwe ontwikkelingen bevorderen. In de Oude IJsselstreek blijven juist die investeringen uit. Het college heeft de plannen nog niet klaar of krijgt ze (nog) niet uitgerold. De PvdA ervaart dit als een gemiste kans. Op een of andere manier lukt het dit college op een aantal beleidsterreinen nog niet helemaal.

Investeren!

De PvdA bepleit al tijden: leren van de vorige crises door niet te bezuinigen maar juist nu te investeren. Op dit moment zitten we opnieuw middenin een crisis, maar dat is geen excuus om stil te staan en bij de pakken neer te gaan zitten. Veel inwoners zijn nog steeds op zoek naar een betaalbare woning, leerlingen wachten op goed onderwijs in goede gebouwen en zorgvragers hebben ondersteuning nodig. Dit hebben we tijdens de voorjaarsnota bepleit en daar ook steun vanuit de collega-fracties en het college ontvangen. We hadden dan nu, in deze begroting, ook verwacht concrete maatregelen te zien.

Woningbouw

Maar helaas. Geen concrete initiatieven om flink met woningbouw aan de slag te gaan. We zitten nog steeds in de oude regionale afspraken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Doetinchem. Zij hebben inmiddels het regionaal knellende ‘woningbouwkorset’ van zich af geworpen. Zij willen qua inwoners en woningbouw flink doorgroeien. Ook op het terrein van groenere gemeente worden geen grote stappen gezet. Hoe realiseren we een echt groene plattelandsgemeente. Er zijn wel goede plannen, maar allemaal nog in concept zonder concrete acties en resultaten.

Oude IJsselstreek B.V.

Met veel ambitie wordt in de begroting gesproken over de Oude IJsselstreek B.V. Een organisatie, buiten de gemeente, die als doel heeft voor iedereen werk en een arbeidsovereenkomst te realiseren in plaats van alleen een uitkering. De B.V. moet dit gaan facilitairen. Een proces dat de PvdA constructief maar wel kritisch volgt en daar waar nodig ook ondersteunt. Echter in deze begroting is nog geen zicht op hoe een en ander wordt gerealiseerd en de plannen zijn ook nog nauwelijks financieel onderbouwd. Laat staan dat voor de betreffende inwoners duidelijk is wat hen op 1 januari 2021 te wachten staat.

Zonnepanelen

Zonnepanelen in de wei is een onderwerp dat steeds meer ter discussie komt te staan. Het draagvlak in de gemeenteraad en de samenleving daarvoor wordt steeds kleiner. De PvdA heeft het college herhaaldelijk aangespoord om eerst met een eigen gemeente initiatieven te komen (zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen, parkeerplaatsen etc.) alvorens weilanden vol met zonnepanelen te leggen. Ook hier laat het college het in de begroting afweten.

Zonder de details nog te kennen is de eerste reactie van de PvdA-fractie in de Oude IJsselstreek: op een aantal fronten goede voornemens, maar nog weinig daadkracht.