Koninklijke onderscheiding Ton Menke

17 mei 2022

“Het heeft Zijne Majesteit behaagd…” dinsdagavond bij het monument voor de arbeider in Ulft kreeg Ton Menke een Koninklijke onderscheiding uitgereikt door de burgemeester vanwege 24 jaar raadslidmaatschap, voorzitter Huurdersvereniging Wonion, Ulfts mannenkoor, en nog veel meer. Ton, van harte gefeliciteerd!, aldus burgemeester Otwin van Dijk.

Ton beëindigde in maart 2022 zijn 24-jarige carrière als raadslid van de gemeente Oude IJsselstreek en de voormalige gemeente Gendringen.
Ton was van 1988 tot 1998 voorzitter van de PvdA afdeling Gendringen. Van 1998 tot de herindeling in 2005 was hij raadslid van de PvdA in die gemeente. Samen met een aantal medestanders stond hij op de bres voor een progressiever en socialer beleid in de gemeente. En hij vond dat je dat het beste kon doen door invloed uit te oefenen in de raad. In die periode heeft hij o.a. een belangrijke rol gespeeld in de aanloopfase van de ontwikkeling van het DRU-terrein. Toen in 2005 de gemeente Gendringen fuseerde met de gemeente Wisch, was Ton fractievoorzitter van de PvdA Oude IJsselstreek.

In de laatste twee raadsperiodes in de oppositie heeft hij zich er voor ingezet dat het beleid van de gemeente zich vooral zou moeten richten op het voor elkaar krijgen van zaken waar de inwoners profijt van hebben. Daarvoor was samenwerking met andere partijen en het breder kijken dan alleen naar de financiën een voorwaarde. Hij heeft daarin de meerderheid van de raad en het college kunnen meekrijgen. Ton heeft er mede voor gezorgd dat het beleid nu gericht is op het tot stand brengen van ‘brede welvaart’ in de gemeente. Wat hem betreft zou er nog meer kunnen en moeten worden gedaan voor de minder zelfredzame inwoners. Daarvoor zal hij zich ongetwijfeld in de toekomst vanaf de zijlijn blijven inzetten.