Door De Redactie op 31 augustus 2015

Hoogste prioriteit aanpak gevaarlijke kruisingen

De aanpak van gevaarlijke kruisingen op provinciale wegen moet volgens de PvdA Gelderland de hoogste prioriteit krijgen.  Statenlid Anna-Lena Hedin-Penninx: “We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat er nog meer verkeersslachtoffers vallen. Er moet sneller actie ondernomen worden.”

Een voorbeeld van een gevaarlijk kruispunt waar al veel te lang gewacht wordt met het vinden van een concrete oplossing is de kruising van de N818 en de Munstermanstraat net buiten Terborg (gemeente Oude IJsselstreek). Hier vond deze maand ook weer een ongeluk plaats. Het vierde ernstige ongeluk op rij sinds december vorig jaar. Ook in het verleden zijn hier al veel ongelukken gebeurd. Dit kruispunt is bovendien een veelgebruikte oversteekplaats voor scholieren. Slecht zicht en/of te hoge snelheid worden vaak genoemd als oorzaak.

In Gelderland zijn er helaas meer van dit soort kruisingen. Ook in de vorige periode heeft de PvdA regelmatig aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid. Middels schriftelijke vragen wil de PvdA Gelderland nu weten op welke wijze gevaarlijke kruisingen zo spoedig mogelijk worden aangepakt.

Schriftelijk gestelde vragen:

Ook deze maand heeft er helaas weer een ongeluk plaatsgevonden op de kruising van de N818 en de Munstermanstraat net buiten Terborg (gemeente Oude IJsselstreek). Dit is het vierde ernstige ongeluk sinds vorig jaar december. Ook in het verleden zijn er op deze plek al veel ongelukken gebeurd. Slecht zicht en/of te hoge snelheid worden hierbij vaak genoemd als oorzaak. Dit kruispunt is bovendien een veelgebruikte oversteekplaats voor scholieren.

In Gelderland zijn er helaas meer van dit soort gevaarlijke kruisingen op provinciale wegen. Ook in de vorige periode heeft de PvdA regelmatig aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid. De PvdA Gelderland wil weten op welke wijze deze gevaarlijke kruisingen nu aangepakt gaan worden.

Vragen:

1. Is GS het met ons eens dat het verbeteren van de verkeersveiligheid op gevaarlijke kruisingen van provinciale wegen de hoogste prioriteit heeft?
  2. De kruising van de N818 en de Munstermanstraat wacht al geruime tijd op een concrete oplossing. Binnen welke termijn gaat dit kruispunt nu echt goed aangepakt worden?
  3. Hoeveel van dit soort gevaarlijke kruisingen zijn er in Gelderland en is er een actueel plan van aanpak met tijdspad over hoe deze kruisingen worden verbeterd?
  4. Vaak duurt het door bijvoorbeeld besluitvorming helaas nog enige tijd voordat een gevaarlijke kruising daadwerkelijk aangepast wordt. Zijn er oplossingen die op de hele korte termijn al enig effect kunnen hebben om de veiligheid te verbeteren?
  5. Worden belangenverenigingen uit dorpen/wijken en aanwonenden van de betreffende wegen door de provincie actief betrokken bij het zoeken naar een oplossing? Door betrokkenen wordt bijvoorbeeld voor de korte termijn het plaatsen van “Stop-borden” genoemd. Voor de lange termijn vindt men vooral dat de snelheid omlaag gehaald zou moeten worden door bijvoorbeeld de aanleg van een rotonde. Hoe denkt GS over dit soort oplossingen?