10 december 2022

Fractiedag ‘Nieuwe energie’

Fractiedag Nieuwe Energie levert nieuwe inzichten op

Op vrijdag 9 december jl. lieten 13 fractieleden zich informeren over de mogelijkheden van nieuwe energie. Naast zonnepanelen en windenergie zijn er energievormen in opkomst die ook kansen bieden. Welke vormen en wat die mogelijkheden zijn, daarover lieten de fractieleden zich deze dag informeren.

De fractieleden verzamelden zich in het DRU-gebouw. Daar vertelde Lars Kuster van Kuster Energy over de mogelijkheden van waterstof als energiedrager. In Doetinchem heeft Kuster een waterstof-station dat bedoeld is voor onder andere busvervoer. Het tanken van waterstof is een product dat nog niet heel gangbaar is. Uit het betoog van Lars Kuster kon men opmaken dat deze voorziening vooral geschikt is voor vrachtverkeer: veel kracht bij lange afstanden.

Na deze lezing gingen de fractieleden naar de waterzuivering in Etten/Gaanderen. Daar liet men zich op de hoogte brengen van hoe de zuiveringsinstallatie gebruik maakt van warm water dat wordt geleverd door de Doetinchemse papierfabriek. De warmte gebruikt men om bacteriën aan het werk te zetten die het water zuiveren. Het gezuiverde water gaat weer terug naar de Papierfabriek. Een mooi voorbeeld van een circulair proces en van een alternatieve energiebron. Helaas biedt het (nog) geen directe mogelijkheden voor de gemeente Oude IJsselstreek.

Tenslotte koerste de fractie naar Windpark de Tol in Netterden om daar te horen hoe men, via een coöperatie, windmolens beheert op windpark Den Tol. Het windpark levert windenergie op en meer dan men zelf nodig heeft. De gedachte is nu dat men het overschot wil omzetten naar waterstof. Daarvoor zou een kleine fabriek nodig zijn (ter grootte van een zee-container). Die fabriek wordt van energie voorzien door een deel van de windmolens. Het andere deel blijft de leden van de coöperatie van (elektrische) energie voorzien. Een alternatief met mogelijkheden.