Bezoek Esther-Mirjam Sent

25 februari 2022

Op de ochtend van 25 februari bracht Esther-Mirjam Sent een bezoek aan de gemeente Oude IJsselstreek. Voor dit bezoek waren een tweetal sprekers waren uitgenodigd.

Als eerste sprak Maurits Steverink, coördinator Platform Food Achterhoek. Maurits vertelde boeiend en met enorm veel kennis over de voedseltransitie die moet gaan plaatsvinden. Afpellend van mondiaal niveau naar de Achterhoek vertelde hij over de noodzaak om gezond en duurzaam voedsel te produceren geteeld op een gezonde bodem.

Hij is van mening dat de Achterhoek zich hierin kwalitatief kan onderscheiden. Er is veel vakmanschap op dit gebied in onze regio. Hij is initiator van de smaakacademie Achterhoek, waar MBO en HBO onderwijsinstellingen samenwerken met ondernemers en duurzamer voedsel een structurele plek krijgt in het vakonderwijs. Overheden zoals de gemeente kunnen met eigen initiatieven meehelpen aan de bewustwording wat je drie keer per dag in je mond stopt: een smakelijke stamppot bijvoorbeeld is sneller gemaakt dan de gang naar een cafetaria voor de vette hap. Er is veel aandacht voor gezond én smakelijk voedsel vanuit de Achterhoek. Maurits wil dat de Achterhoek het Italië wordt van noordwest Europa! Hij wil alle krachten bundelen in een Achterhoek Food Manifest.

De tweede spreker was Eelco Bots van Windunie. Hij sprak namens een zestal families die het windenergiepark in Netterden hebben geïnitieerd. De realisering van dit park heeft veel tijd gekost, wel twaalf jaar! Als we echt werk willen maken van schone energie zal die realiseer periode veel korter moeten. Tijdens die periode was ons raadslid John Haverdil wethouder en Eelco deelde alsnog complimenten aan hem uit over zijn vasthoudendheid. Hoe mooi is dat!
Er ontstond een levendige discussie over afstandsnormen van een windmolen ten opzichte van een woning. Ook de wens om de opgewekte energie in de eigen regio/gemeente te kunnen gebruiken. Nu gaat het naar Campina Friesland en Green Choiche. Gelet op de beroerde situatie op dit moment met de energieprijzen, werd er gesteld dat de gemeente zelf een windmolen moet laten zetten en de opgewekte energie betaalbaar overzetten naar de inwoners. Den Tol wil ook een zonnepark van 10 hectare in dit gebied aanleggen en dat ten goede laten komen aan de inwoners.

Een mooie droom: De Achterhoek als het Italië van noordwest Europa met gezond geproduceerd voedsel met duurzame energie uit de green valley “Netterden”. Oftewel: alles onder handbereikom de hoek.

Met Esther-Mirjam zijn o.a. afspraken gemaakt over de contacten tussen de Tweede Kamer-fractie en de fractie van de Oude IJsselstreek. De contacten zijn over het algemeen heel goed maar zijn nu extra aangehaald in verband met de ontwikkelingen rond de Noordtak. We spreken af dat de woordvoerder uitgenodigd wordt in onze gemeente. Dat benadrukt nog maar weer eens het voordeel van lokale partij die ook in de Tweede Kamer is vertegenwoordigd.

Esther-Mirjam beloofde bovendien de waardevolle informatie te delen die ze opdeed van Maurits en Eelco. De ochtend werd afgesloten met een smakelijke lunch in het Schaftlokaal in de DRU, uiteraard samengesteld met lokale producten. Alle aanwezigen hebben de ochtend als onderhoudend en informatief ervaren en mooie ideeën opgedaan om op te broeden!