Afscheid Ton Menke

24 juni 2022

Bemoei je er gewoon mee!

Beste Ton,

Je beëindigde in maart je 24-jarige carrière als raadslid van de gemeente Oude IJsselstreek en de voormalige gemeente Gendringen.

Je was van 1988 tot 1998 voorzitter van de PvdA Gendringen. Van 1998 tot de herindeling in 2005 was je raadslid in Gendringen. Toen in 2005 de gemeente Gendringen fuseerde met de gemeente Wisch, was je fractievoorzitter van de PvdA Oude IJsselstreek.

Je hebt je met je sociale hart ingezet voor iedereen in de gemeente. Bij de huurdersvereniging, bij de herinrichting van wijken, bij de ontwikkeling van de Dru Cultuurfabriek, bij verenigingen. En dat ruime, sociale hart heb jij niet alleen, Annemiek heeft jou al die jaren alle ruimte gegund om dit te kunnen doen. Dat is ook heel waardevol!

In de politiek heb je mij laten zien dat je meer bereikt door met elkaar iets op te zetten, draagvlak te organiseren. Je bent een bruggenbouwer. Je hebt – samen met John – veel mensen de waarde van de DRU laten zien. Al voordat er überhaupt maar een schop in de grond ging. Je hebt menig uurtje in en rond (op de steigers)  de Dru doorgebracht om mensen te overtuigen van het belang van het bewaren van deze gebouwen. Daar heb je veel geduld voor nodig en dat lijkt me soms best lastig. Maar eigenlijk mede dankzij jou hebben we onze dochter Liedje genoemd, die naam hoorden we (Liedje Deurvorst), toen we regelmatig bij de Dru waren om de verhalen van vroeger te horen en filmpjes te zien met Olaf Molenaar.

Ton, ik wil je namens het bestuur, namens de afdeling, hartelijk danken voor je inzet van al die jaren. Het is onbetaalbaar, maar we willen graag onze blijk van waardering laten zien in de vorm van een gouden tandenstoker – > een speldje en een mooie bos bloemen.

Eveline Oberink
Secretaris bestuur afdeling Oude IJsselstreek