Door op 12 januari 2013

Krimpregio’s toch in trek bij jongeren

Plattelandsregio’s in het noorden en oosten van Nederland blijven in trek onder jongeren. De relatief goedkope huizen zorgen ervoor dat jongeren hun woonwensen hier kunnen realiseren.

Krimpregio’s worden vaak gezien als desolate regio’s waar alle jeugd uit wegtrekt. Uit onderzoek van Rixt Bijker aan de Rijksuniversiteit Groningen blijkt echter dat er ook een grote groep jongeren is die de krimpgebieden juist bewust opzoekt.

De belangrijkste factor hierbij is het feit dat huizenprijzen in krimpgebieden aanzienlijk lager liggen dan in de andere gebieden. Een tweede factor is echter ook de kwaliteit van het landschap en de woonomgeving. De onderzoeker concludeert dat gemeenten in krimpgebieden er goed aan doen om de kwaliteit van de omgeving in stand te houden.

Deze laatste conclusie is iets wat volledig past binnen het standpunt van de PvdA Oude IJsselstreek. De PvdA is er al sinds de oprichting van de afdeling Oude IJsselstreek in 2005 van overtuigd dat investeren in leefbaarheid en voorzieningen de ‘krimp kunnen keren’. ‘Krimp is een politieke keuze’, is al die jaren al ons standpunt. In de afgelopen jaren is er daarom geïnvesteerd in en zijn er plannen gemaakt voor brede scholen (Terborg, Ulft-Noord), dorpshuizen en kulturhusen (Varsselder en Varsseveld) en sportaccommodaties (grens Ulft/Gendringen). Daarnaast hebben wij ons hard gemaakt voor het behouden van faciliteiten als de bibliotheek en muziekschool.